نوشابه پروبیوتیک توکا

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

نوشابه کولا معروف به نوشابه سیاه، در تاریخچه ی نوشابه جزو اولین نوشابه هاست. در بین انواع نوشابه بیشترین محبوبیت را در بین مردم دنیا دارد. نوشابه خورهای حرفه ای به جز نوشابه مشکی بقیه نوشابه ها را قبول ندارند. ترکیبات نوشابه سیاه، جزو اولین ترکیبات ساخته شده نوشابه است. فرمول ساخت نوشابه سیاه برای نخستین بار در سال ۱۸۸۶ به صورت یک نوشیدنی، توسط جان پمبرتون داروساز آمریکایی ابداع شد و نامش را نوشابه کوکاکولا گذاشت. پمبرتون نوشیدنی ابداع شده توسط خود را یک داروی مقوی برای بسیاری بیماریها می‌دانست. این شربت حاوی عصاره برگ کوکا و همچنین عصاره دانه کولا برای طعم دهی بود. اینگونه او تحولی در نوشیدنی های مردم دنیا ایجاد کرد. و طعم جذاب و جدیدی را به مردم هدیه داد که بعد از آن جزو محبوبترین نوشیدنی های مردم دنیا تا به امروز شده است.

منبع: نوشابه پروبیوتیک توکا

حتما دوست دارید بدانید این نوشیدنی سیاه رنگ که تمام سرزمین ها را درنوردیده و انقدر محبوب شده چه ترکیباتی دارد. نوشابه سیاه به طور کلی شامل مواد زیر می باشد.
آب :
آب ترکیب اصلی نوشابه های گاز دار است و به طور میانگین ۹۰ درصد نوشابه را تشکیل می دهد. کیفیت آب مورد استفاده در تولید نوشابه تاثیر مستقیمی بر کیفیت محصول نهایی دارد. بنابراین فرایند مقدماتی آب یا تصفیه آب ضروری است.

شیرین کننده ها :
شرین کننده های مورد استفاده در نوشابه ها بطور کلی شامل: شکر، شربت، گلوکز، شربت ذرت با فروکتوز بالا، شیرین کننده های مصنوعی مانند ساکارین، آسپارتام و…
شیرین کننده ها جز ترکیبات اصلی نوشابه های سیاه هستند. بسته به نوع نوشابه بین ۸ الی ۱۴ درصد وزنی با میانگین ۱۰ درصد افزوده می شود. در اروپا بیشتر از شکر استخراج شده از چغندر قند استفاده می شود. در حالی که در انگلستان از ساکارز استخراج شده از نیشکر نیز استفاده می شود. شربت گلوکز که از منابعی نظیر ذرت، گندم یا سیب زمینی تولید می شود، می تواند به صورت جزئی یا کامل جایگزین ساکارز شود. قند موجود در نوشابه نه تنها خاصیت کالری زایی به نوشابه می بخشد، بلکه پیکره و قوام نیز در آن ایجاد می کند.

طعم دهنده ها:
طعم دهنده ها کلا به صورت طعم دهنده های مصنوعی، عصاره های طبیعی و کنسانتره های آب میوه وجود دارند. ولی در ترکیبات نوشابه های کولا از عصاره ریشه ی کولا همراه با ۱۵ درصد کافئین و مخلوطی از اسانس ها برای طعم دهی استفاده می شود. طعم متفاوت نوشابه های سیاه هم بخاطر وجود این طعم دهنده های متفاوت است.

رنگ ها :
بطور کلی از رنگ های مصنوعی یا طبیعی برای رنگ دهی به نوشابه استفاده می شود. غلظت رنگ ها در نوشابه ها معمولا بین ۲۰ تا ۷۰ میلی گرم بر لیتر است. نوشابه های سیاه کولا را با کارامل یا همان قند سوخته به رنگ سیاه در می آورند.

اسیدی کننده ها: 
اسیدی کننده ها اهمیت قابل توجهی در تعیین کیفیت حسی نوشابه گاز دار دارند. در نوشابه های کولا ازاسید فسفریک برای اسیدی کردن نوشابه استفاده میکنند. اسیدها باعث ترش و طعم‌دار شدن نوشابه ها می شوند.

گاز نوشابه :
کف و مزه ی خاص اینگونه از آشامیدنی ها نتیجه وجود گاز دی اکسید کربن است. دی اکسید کربن باعث تشدید طعم، افزایش زمان نگهداری نوشابه از طریق اسیدی کردن آن، سوزش زبان و کف کردن می شود.

نگهدارنده ها:
چون ۱۰درصد نوشابه حاوی شکر است و شکر به واسطه حضور برخی مخمرها می‌تواند همچون سرکه ترش شود و نوشابه را بد طعم کند، به همین دلیل از بنزوات سدیم به‌ عنوان ماده‌ای نگهدارنده در انواع نوشابه‌ها استفاده می‌شود که میزان استفاده از آن کمتر از ۰٫۳ درصد است.

با ترکیبات نوشابه سیاه که این همه پرطرفدار است آشنا شدیم. طعم متفاوتی که نوشابه های سیاه نسبت به سایر نوشابه ها دارند باعث محبوبیت بیش از حد آن ها شده است. در مقاله بعدی از فوایدی که نوشابه سیاه می تواند برای ما داشته باشد برای شما سخن می گوییم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی