نوشابه پروبیوتیک توکا

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 امـروزه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های مردم دنیا ست.پس از تولید اولین نوشابه ها مصرف نوشابه های گازدار بسرعت در میان مـرد دنیا رایج گردید. بخصوص در میان ایرانی ها که مقام اول مصرف این نوشیدنی را دارند و سالیانه ۴برابر میانگین مصرف جهانی نوشابه مصرف می کنند.

درادامه مطلب بخوانید

تاریخچه نوشابه
تاریخچه نوشابه از زمانی آغاز شد که مردم متوجه طعم خوب آب های گازدار شدند. در سال۱۷۰۰ اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شروع به نوشیدن آب معدنی گازدار کردند به این دلیل که به خاطر خواص درمانی شان مشهور بودند. بازار آب های گازدار تا دهه ۱۸۳۰ گسترش پیدا کرد، تا زمانی که آب گازدار اولین بار درون بطری های شیشه ای فروخته شدند. تا سال ۱۸۵۰ پر کردن و چوب پنبه گذاشتن برای مایع گازدار در بطری ها کار مشکلی بود تا اینکه ماشین پر کردن و چوب پنبه گذاری با موفقیت ساخته شد. بعد از آن مزه های جدید بود که ظاهر می شد. مزه های محبوب تر زنجبیل و لیمو و بقیه طعم دهنده ها میوه بودند. پس از همه این ماجراها بود که یک داروساز آتلانتایی، جان پمبرتون گامی مهم برای ترکیب برگ های کوکا و میوه ی شیرین کولا برداشت و مشهورترین نوشیدنی جهان را به عنوان ماده ای طراوت بخش و همچنین درمانی ایجاد کرد.
تولیدکنندگان نوشابه های گازدار به سرعت به تمایلات مشتریان پاسخ می دادند. در سال ۱۹۶۲ نوشابه ای با ویژگی رژیم غذایی به خاطر مدی که درباره لاغری خانم‌ها پیش آمده بود معرفی شد. در دهه ۱۹۸۰ نگرانی‌های رو به رشدی درباره سلامتی ایجاد شد که منتهی به تولید نوشابه‌هایی بدون کافئین و با سدیم اندک کردند. در این میان صنعت ساخت نوشابه به روش جدید در ایران نیز از سال ۱۳۳۱ شروع شد.

نوشابه چیست؟ 
نوشابه در لغت به معنای هر چیز نوشیدنی می باشد. و در کاربرد عامیانه نوشابه عبارت است از یک نوشیدنی خنک و معمولا شیرین. نوشابه، نوعی نوشیدنی شیرین گازکربنیک دار است که به عنوان یک نوشیدنی خنک معمولاً برای برطرف نمودن تشنگی و یا به همراه غذا، مورد استفاده قرار می گیرد.
تعریف نوشابه گازدار ازنظر استاندارد به این صورت است: نوشابه های گازدار، نوشابه هائی هسنتد که ازاختلاط آب قابل شرب ، گازکربنیک ، عصاره ، شکر و یا سایر شیرین کننده های طبیعی ، موادافزودنی مجاز ، موادنگهدارنده ، با نسبت های مشخص تشکیل شده باشد.
برای طعم دادن به نوشابه از وانیل، دارچین، کارامل و همچنین اسانس انواع مرکبات، مخصوصاً پرتقال و لیمو ترش استفاده می کنند. از آنجا که بخش اعظم نوشابه آب بوده و سایر مواد افزودنی، بخش ناچیزی دارند، این نوشیدنی را نوشابه نام نهاده اند.
نوشابه ها را با شیره ی ذرت یا شکر شیرین می کنند. همچنین برای تهیه ی نوشابه های رژیمی، از مواد شیرین کننده مصنوعی همچون ساخارین استفاده می کنند.

نوشابه چگونه گازدار می شود؟

برای گازدار کردن نوشابه ها، از گازهای co2 استفاده می شود. گاز کربنیک را داخل کپسول های تحت فشار به کارخانه های تولید نوشابه می برند. برای افزودن گاز کربنیک به نوشیدنی ها مایع را تا دمای یخچال ( ۴ درجه) سرد می کنند و بعد گازکربنیک را به آن می افزایند. قابلیت انحلال گازکربنیک در محلول خنک شده بسیار بیشتر است و به این ترتیب نوشیدنی گازدار خواهد شد.
به علت اینکه مزه اسید ها ترش است و گازکربنیک در ترکیب با آب ایجاد یک اسید بسیار ضعیف به نام اسیدکربنیک می کند، باعث ایجاد حس مطلوبی در مصرف کننده نوشیدنی گازدار می شود. در واقع ایجاد همین اسیدکربنیک است که باعث بهبود عمل هضم در دستگاه گوارش می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی